Drahí naši flígri s romantickými dušami, milujúci nostalgiu i nelaminátové lietajúce zariadenia s časom vzniku v dobách, keď snáď i vzduch ešte voňal inak: je čas spozornieť. Po vcelku úspešnom prvom ročníku súťaže Oldtimer Pribina Star – OPS 2015 vás pozývame na jeho pokračovanie v termíne 12.-20.8.2016. Keďže podobné historizujúce akcie prinášajú spravidla vynikajúce počasie s výškou základní kumulov kam až oko nedovidí, veríme, že sa trošku termického šťastia na nás usmeje i v tomto roku.
Čo ponúkame? Trochu cestovania v čase, zväzarmovskej nostalgie, v duchu hesla „Priateľstvo na zemi i vo vzduchu“, utužovanie medzinárodných priateľstiev, ktoré môžme pokojne nazývať celkom inak ako suchopárnym kódom „V4“. Lietať i nelietať budeme v bodovaných disciplínach, ktoré vyhodnotí športový komisár – cross country AAT prelety, trať „Hviezda“ – ktorá preteku dala i meno – v niekoľkých obmenách, hod kniplom, možno i pitie piva na čas. Pri veteránoch s nepríliš ambicióznou kĺzavosťou a veľkým opadaním budú trate riešené tak, aby bolo sladké hniezdočko menom LZNI na doklz. Protesty sú riešiteľné zdarma po uplatnení pravidla „six beers – šesť pív za unúvanie“ pre usporiadateľov alebo športových komisárov. Pri porušení pravidiel lietania platí rovnaká penalizácia.
Záznam letu môže vykonať ľubovoľné záznamové zariadenie: flarm, volkslogger, prípadne i fotografia s overiteľným dátumom a čestné slovo pilota. Koeficienty jednotlivých lietadiel sú stanovené už z minulého roku a pri vyhodnocovaní budú zohľadnené.
Kto môže lietať? Každý, kto je medzikusom medzi sedačkou a kniplom na ľubovoľnom stroji s dátumom výroby pred rokom 1960 ako i na typoch L-13 a L-23 alebo klzáku s aspoň jednou drevenou časťou konštrukcie (čo sem vďaka krídlam zaraďuje i VSO-10, ktorá bola už minulý rok na OPS najmodernejší superbrus).
Koľko vás to bude stáť? Štartovné je hodnotou poslednej dvojice číslic roku – čiže 16 eur v roku 2016, 99 eur v roku 2099 a pozor – rok 2100 bude zdarma! I teraz však zdarma bude. Pre členov POTK a VGC. Štartovné sa platí za jedno lietadlo, čiže dvojmiestne stroje ochudobnia len jedného člena posádky. Hangárovanie tátošov a mámošov bude za 3 eurá na deň, aerovleky podľa vlečného stroja. Eurofox 2,5 eura za minútu, Z-226 za 3 eurá a L-60 Brigadýr za 3,5 eura za minútu.
Ubytovanie v bunkách vás vyjde na 8 eur za osobu a noc, v kempe za 5 eur za osobu a noc. Možnosť stravovania je donáškou obedov i večerí za 3,5 eur za jedno jedlo. Hangár párty sa uskutoční podľa všeobecnej únavy a počasia niekedy medzi 17. a 19. augustom, ale len jedenkrát.
Samozrejmosťou sú bonusy v podobe čadenia barografu, výhercovia dostanú diplomy a drobné upomienkové predmety. Toľko prvá výstražná OPS 2016 depeša, tešíme sa na vás v auguste!
Po piatkovom nesúťažnom lokálnom polietaní a vyhlásení víťazov: 1. Milan Svoboda na Phoebuse, 2. Igor Ille na VSO-10, 3. Marián Szabó na VT-116 sme slušne povyvádzali za zvuku hudobných nástrojov pri skvelej hostine – vďaka Igorko! V sobotu sa skladalo do tranďákov a prevlekovalo, osud podaktorých zaviedol na krátkom lane v Pionieri až na LZTT, kým iní sa rozkolesili do rodných zemí po povrchu matičky Zeme. Skvelá akcia, tešíme sa na vás „starých oldtimeristov“ o rok a nových takisto. Celý váš LZNI Oldtimer tím.
Keď niekto na začiatku OPS 2016 tvrdil, že počasie síce je zlé, ale bude sa už len ďalej zhoršovať, mnohí neverili. Ale asi mal tento plachtársky hlas kuvičí pravdu. Svahovať v auguste medzi Zoborom a Žibricou v 450 „nitrianskych“ metroch a po hodine snaženia nájsť aj jeden stupák, ktorý bol vpodstate v ten deň jediný, nie je celkom to pravé orieškové. Možno mali iní i o trošku viacej šťastia, ale higlightami dňa boli i tak lety na Cimbore – táto kráska sa riadi naozaj sama a búrka ktorá navečer urýchlila hangárovanie...
Po rozpačitom ráne sa zem pomaly rozohriala a počasie prialo najmä tým neskôr štartujúcim. Ukázali sa pekné bucľaté kumuly a pod nimi to v podvečernom svetle vyzeralo naozaj malebne. Už len pohľad na točiacu Cimboru, Foku, Orlíka, Šohaja, či Pionýra stáli za let. Na letisko sa pretekári vracali rôznymi spôsobmi, dvaja i na tranďáku vrátane Osy z janíkovského kopca. Večer opäť veselo a pivno a dobre. Tak sme zvedaví, čo letové sa urodí na ďalší deň...
Napriek tomu, že pohľad na nebo bol až do raného popoludnia z pohľadu plachtára doslova hnusný, trpezlivým šťastie prialo, pomyselné okno nebies sa otvorilo a pod ním zem vypiekla. „A na štvrtý deň nastala termika.“ Teda aspoň tak sa to píše v knihe Genesis v pasáži o orloch a iných potulných vtákoch. A čo sa udialo nám? Lety na vytrvalosť, či krátke AAT po okolí Nitry a juhu Slovenska. Dokonca Slon letel na Nimbuse a to už je čo povedať. Veru: nie je všetkým pivám koniec... A my „OPS-isti“? Nuž: budeme lietať donemoty a viac. Lebo nie je problém v tom, či to nosí do 1000 alebo 2438 metrov, ale v tom, či to milujeme a nie je čo riešiť, alebo riešime a nie je čo milovať...
Ani dnešný deň nepriniesol počasie krémovej kvality, ale letieť sa letelo. Na trati „hviezda“ čiastočne uspelo niekoľko pretekárov, ktorí dočiahli na dve až tri otočky a úplne ju obletela jedna posádka, ale na modernej mašine s kĺzavosťou z inej kategórie. Miestami dokonca bolo cítiť i vidieť vlnu, jej využiteľnosť ale bola veľmi okrajová, hoci okolo Komjatíc to stúpalo v rovnom lete nejakým polmetríkom niekoľko kilometrov. Dnes nik neskončil v poli a všetci vyškerení večer poopekali pečienky a iné časti ušľachtilých zvierat, napríklad husí. Tešíme sa na utorok!
A poleteli sme. Je síce treba uznať, že usporiadateľ zohnal základne kumulov o celé 2 (slovom „dva“) kilometre nižšie, než minulý rok, ale všetci nadržanci termikoví sa nahor veľmo tešili. Síce dnešné kopírovanie terénu viedlo ku dvom outlandingom, ale v týchto chvíľach (21:56) sme už všetci doma na LZNI. Dnešný deň som videl subjektívne, spolu s Nándor-úrom z kabíny DG-1000T, ale možno povedať nasledovné: Milan Svoboda lieta na Phoebuse ako drak, na rádovo lepšej mašine nám až za Skýcov utekal. Aj podmienky v martinskej doline i okolo Handlovej nestáli za veľa. V kombinácii s mojimi schopnosťami viedli k dvom ocitnutiam sa v okruhovej výške. Ale tiež sme doma i bez drahých motohodín. OPS je proste fajnovica, a tvrdí to aj ujo Kalapács... Egéségédre!!!
Po vypočutí si rozkazu z úst Igora Otta pod vlajkou Zväzarmu sa veteránisti začali venovať príprave svojich mnohochlapových lietajúcich zariadení do letuschopného stavu. Zložili sme Pionýra, Cimboru, či Phoebusa, Orlík z Partizánskeho s kniploľúbom Marošom priletel už včera po vlastnej osi. Spod strechy sme zložili trpezlivo čakajúcich Šohaja i Honzu, ktorý bol dnes najpoužívanejším vetroňom s ôsmymi aerovlekovými štartami. Masívne preškolenie na tento typ nezanechalo suché oko ani jedného z laminátistov. Preukázané boli výborné letové vlastnosti stroja Z-23 Honza pre pilotov s mušou i jatočnou hmotnosťou – do magických 113,5 kilogramu. Jasné nebo zavítalo nad LZNI až navečer a tak sa prvá ozajstná disciplína bude konať zajtra – v nedeľu 14.8.2016. Dnes sa tešíme na guláš a silnú socializáciu nielen tých, ktorí milujú plachtenie zlatej éry.
Vážení priatelia.
Vopred srdečná vďaka za Váš záujem a registráciu. Dúfam,že sa nám ešte štartové pole rozrastie o niekoľko voňavých "tátošov a mámošov" schopných závodiť pod nitrianskymi cumulami. Pre Vás, ktorí ste sa rozhodli svojou účastou podporiť "retro" závody mám nasledujúce informácie.
V prvom rade vďaka Mestu Nitra za finančnú podporu. Príchod, neoficialne privitanie a ubytovanie v piatok 12.8. Úlohou tajomníka a hospodára sa ujal moj nezmar otec p.Jozef O. Dňa 13.8. 2016 10.00 zahájenie pod vlajkou a nástup na "rozkaz na letový deň".Počasie je v štádiu vybavovania s príslubom,že lietame a závodíme na vytrvalosť letu počas spoznávania sa s okrskom letiska.O meteo briefing sa nám postará p.Šaňo Č. Ďalšie dni súťažné po tratiach,hviezdach a všeličo podobnom,čo nám stavitel tratí p.Marian H. vymyslí. Letové úlohy vyhodnotí komisár p.Ferko Č. A od tohto ročníku závodíme v disciplínach letových a neletových oddelene,aby sa nám nemiešali body "hruškové a jabĺčkové". Z neletových disciplín trénujte hod kniplom na presnosť, čadenie baro pásky, záplet lana (jenoduché oko) a pivko vypiť, to už natrénované máme. Takže bodujeme každý deň. Pred plánovaným dňom voľna zorganizuje aeroklub Nitra pre účastníkov závodov "hangár party". A na bezpečnost počas závodov bude dohliadať VLP AK Nitra p.Domino J. s možnosťou udeliť stanovený trest "six beer ´s"
!!! SAFETY FIRST !!!
Záver vyhodnotenie a odovzdávanie cien v sobotu 20.8. dopoludnia
Moc sa tešime na Tvoju účast za AK Nitra
Igor OTT